image1 image2 image3 image4

waar was jij?|50 jaar (wereld) nieuws|gedrukt in de mijnstreek|WWjij.nl

Item #1: Terroristische aanslagen op 9/11



De allereerste kranten die we delen zijn die van 9/11: terreuraanslagen in de Verenigde Staten die de wereld schokten. Niet geheel toevallig dat het afgelopen week ook weer 11 september was. Maar tevens valt de keuze op dit onderwerp, omdat iedereen boven de 20 nog precies weet waar hij of zij was. Een passende aftrap voor 'Waar was jij'.

De aanslagen omvatten een viertal terroristische aanslagen die op de ochtend van dinsdag 11 september 2001 met gekaapte passagiersvliegtuigen werden uitgevoerd. De Saoedi-Arabische multimiljonair Osama bin Laden en zijn terreurorganisatie Al Qaida werden verantwoordelijk gehouden.

Twee vliegtuigen vlogen in de Twin Towers van het World Trade Center (New York City) en een ander vliegtuig in het Pentagon, in de buurt van Washington D.C. Een vierde vliegtuig stortte neer in de buurt van Shanksville (Pennsylvania). Omdat het gebeurde in een machtig land als de Verenigde Staten en terreuraanslagen op deze schaal nooit eerder waren vertoond, stond de wereld even stil.



9/11 was niet alleen die bewuste dinsdag. Ook de impact en de wereldwijde gevolgen in de weken na de aanslagen, drukten een grote stempel op de kranten die we bewaarden. Het thema bleef maandenlang de voorpagina's beheersen. Vandaar dat dit wellicht het onderwerp is, waarvan we de meeste kranten bewaard hebben. In totaal twintig! Een aantal vind je hier terug.

Maar de vraag blijft:... Waar was jij? Reageer  hieronder, of op Facebook, Twitter en Instagram!











Share this:

CONVERSATION

7 reacties:

  1. Ik zat op 3 havo en wilde na een normale lesdag thuis huiswerk gaan maken. Mijn broer zat voor de tv en ik wilde hem iets vragen over het vak Nederlands. Hij gaf aan dat hij geen tijd had en dat er iets belangrijks op tv was. Toen ik na de 2e keer vragen hetzelfde antwoord kreeg, liep ik ook maar naar de tv op te kijken wat er zo belangrijk was. Op dat moment was zojuist het 2e vliegtuig live in een van de twin towers gevlogen. Vanaf dat moment was het huiswerk niet meer belangrijk. Je merkte meteen: dit gaat grote gevolgen hebben. En dat was ook zo. Toen een voor een de andere gezinsleden thuis kwamen wisten ze niet wat ze zagen op tv. Iedereen keek met een blik vol verbazing en wist: dit gaat de wereld veranderen. Ik kan het me herinneren als de dag van gisteren. Rob van Opdorp

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als medeinitiatiefnemer van deze site wil ik natuurlijk zelf ook graag mijn herinnering delen aan deze zwarte dag in de geschiedenis.
    Toen ik die dag na een overleg op mijn werk de teamkamer verliet, werden we opgewacht door een collega van de receptie die ons indringend toesprak met de volgende woorden: "Mensen zorg dat jullie thuis komen, de welt sjteed in brand, Amerika wordt aangevallen en niemand weet door wie"
    Die beangstigende woorden zal ik nooit vergeten.
    - Jo van Opdorp

    BeantwoordenVerwijderen
  3. The 2000's: the decade we saw it all. Voor deze gebeurtenis natuurlijk zó waar. Ik herinner het me ook nog als de dag van gisteren mede dankzij de beelden die een onuitwisbare indruk hebben achtergelaten. Net als Rob zat ik toentertijd op 3 HAVO en was ik door lesuitval eerder thuis. In de keuken maakte ik mijn wiskunde huiswerk. De TV stond al aan, mijn moeder keek namelijk naar één of andere serie die ik mij overigens niet meer herinner. Maar zoals dat gaat bij ingrijpende gebeurtenissen zoals deze was de dagdagelijkse programmering opeens van totaal ondergeschikt belang. Elke zender ging over op de keiharde realiteit, zo ook die waarnaar mijn moeder keek. Ik hoorde de begintune van het RTL nieuws, keek op de klok en vond het een vreemd tijdstip en snelde uit nieuwsgierigheid richting TV. Ik zag een rokende wolkenkrabber en wist niet zo goed wat ik daar nu van moest denken, in daaropvolgende herhalingen zag ik dat de oorzaak een vliegtuig was dat zich in de toren had geboord en dacht dat het een ongeluk was. Zoals we allemaal weten boorde niet lang daarna zich een tweede vliegtuig in de andere Twin Tower. Dit kon geen toeval meer zijn dacht ik toen. The rest is history...In Brunssum e.o. kreeg deze gebeurtenis ook nog wel een extra lading vanwege de basis van de Afnorth. Blokkades voor de ingangen en extra beveiliging. Het kwam erg dichtbij en onbewust maakte ik me toch wel zorgen dat terreur nog dichterbij zou komen dan het op die 11de september 2001 kwam. Inmiddels weten we helaas dat, dat ook nog eens waar is.

    Kortom, een wereld veranderende gebeurtenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Brunssum, 17 september 2015
    Mijn herinnering aan (wat ik aan het doen was) op die 11e september 2001, de dag van de gruwelijke aanslag op het World Trade Center, is: Ik was me aan het omkleden voor een etentje met oud collega’s. We zouden elkaar in de vroege avond in Kerkrade ontmoeten. In juni 2001 was ik gestart met een nieuwe baan. Ik verheugde me op de ontmoeting met de collega’s van mijn ‘vorige’ werkplek. We zouden elkaar vast veel te vertellen hebben....... Toen ik van boven naar beneden de woonkamer in kwam had André de t.v. aangezet. We vernamen het vréselijke nieuws, dat aanvankelijk voor ons nog echt onwerkelijk was! Ik kan me nog herinneren dat mijn blije gevoel snel veranderde in angst en onzekerheid. Tevens dat ik me toen afvroeg of ik wel naar Kerkrade zou gaan. Uiteindelijk is de afspraak (enige uren nadat we thuis samen de gebeurtenis gedeeld hadden) toch doorgegaan. Het was goed elkaar te ontmoeten....en om ook met hen te kunnen delen.... Het zijn is zo’n moment bij uitstek waarop je samen ervaart hoe kostbaar én hoe kwetsbaar het leven kan zijn!

    Hartelijke groet,
    Marlie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dinsdagmiddag 11 september. Zoals iedere dinsdag hadden wij teamvergadering op VSO de Zonnewijzer. Het was voor de tijd van het jaar prachtig weer. Op de terugweg naar huis was het wel opvallend rustig op straat. Toen ik de autoradio aanzette, werd de reden hiervan ineens duidelijk. Hoe omvangrijk de gebeurtenis toen was, kwam nog niet helemaal bij mij binnen. Thuis aangekomen, meteen de tv aangezet en uit alle commentaren te horen hing ons werkelijk een derde wereldoorlog boven het hoofd. De tv is die dag ook niet meer uit geweest. Weet dat er die avond lang nagedacht is of de wedstrijd die Roda moest spelen door moest gaa. De wedstrijd is wel gespeeld en ik kan mij herinneren dat Roda achteraf spijt had dat ze de wedstrijd niet hadden uitgesteld.
    Op de vrijdag na 11 september is er om 12.00 uur 'smiddags een minuut stilte gehouden, wat erg indrukwekkend was.


    BeantwoordenVerwijderen