image1 image2 image3 image4

waar was jij?|50 jaar (wereld) nieuws|gedrukt in de mijnstreek|WWjij.nl

Item #4: De val van Lange Jan en Lange Lies

De (letterlijke) val van de Lange Jan en de Lange Lies (1976) is een gebeurtenis die voor veel mensen in deze regio nog op het netvlies gebrand staat, met name omdat één van hen (de Lange Jan) tijdens het neerhalen de verkeerde kant op viel. De val van beide schoorstenen was echter ook van grote symbolische betekenis.




De Lange Jan en Lange Lies waren hét symbool van Heerlen. De Lange Jan was een van de markantste herkenningspunten van Heerlen. Deze 135 meter lange schoorsteen van de Oranje-Nassau I was, samen met zusterschoorsteen Lange Lies, jarenlang beeldbepalend voor de stad. Lies (155 meter hoog) was lange tijd de hoogste betonnen schoorsteenpijp ter wereld. Vanwege de sluiting van de Oranje Nassaeu I mijn, werden beide schoorstenen binnen een week tijd opgeblazen.




In de fout
De Lange Lies werd op 16 augustus 1976 door dynamiet geveld. Vijf dagen later  Lange Jan aan de beurt. Maar deze viel echter de andere kant op dan gepland, in de richting van het toegestroomde publiek!  Er zijn geen doden bij gevallen maar de schade was aanzienlijk. "Tja, de wraak van de Lange Jan", zo oordeelde velen later.



Was je in de buurt bij de val van een van de torens? Of herinner je nog waar je was op dat moment? Laat het weten en deel je herinnering! 





      



Share this:

CONVERSATION

2 reacties:

  1. 24 jaar was ik, toen ik op mijn moeders verjaardag samen met mijn 57 – jarige vader en 6 jarig neefje op zaterdagochtend naar de “val van de Lange Jan” zou gaan kijken.

    Voor mijn vader, die voorheen werkzaam was geweest op de staatsmijn Wilhelmina, had de val van de Lange Jan een heel bijzondere betekenis, gezien de relatie met de mijnsluitingen. Maar ook voor mij, als 24-jarige Heerlenaar was “het opruimen” van de schoorsteen, een niet-alledaagse gebeurtenis.

    Sinds mijn geboorte was “Jan”, die door iedere Heerlenaar bezongen werd tijdens het jaarlijks Carnaval, immers ook een baken dat aangaf waar ongeveer het centrum van Heerlen moest liggen. Bij terugkeer van onze treinvakanties naar familie in Noord Holland en Brabant waren de rode lichten van Jan en Lies een teken dat we bijna weer thuis in Heerlen waren.

    Met 3 generaties was onze familie dus getuige van “de verkeerde val”. Na het ontsteken van de explosieve viel de bijna 5 miljoen kilo wegende kolos namelijk – na enkele seconden geaarzeld te hebben - ... exact in onze richting! Hoewel je overtuigd was van het feit dat de afstand die wij moesten houden voldoende was om niet geraakt te worden, was het (in onze richting) neervallend gevaarte dermate indrukwekkend, dat eenieder het in een reflex op een lopen zette.


    De seconden daarna waren niet minder heftig: het publiek dat eerst achteruit gedeinsd was kwam nog sneller weer op de puinhopen van het gevaarte af, om te proberen een brokstukje van d’r Jan als souvenir te bemachtigen.

    De aanwezige agenten (toen nog met platte pet) probeerden met politiehond en wapenstok en onder het uitroepen van de dreigende leuze: “ gas, gas” de menigte op andere gedachten te brengen.

    Zelden hoorde ik op de achtergrond zo veel sirenes. Deze bijzondere zaterdagochtend in Heerlen in augustus 1976 zal ik nooit vergeten.

    Jo van de Molenberg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als 14 jarige was je er gewoon bij die dag. Sensatie! Na de val liepen we er gewoon overheen herinner ik me. Dat kon gewoon in de chaos. En inderdaad toen werd er geroepen dat er gas was. Als jongen moest je daarmee lachen, en we moesten van de lange jan af. Maar ik heb erop gelopen! Op de lange jan !
    Frans.
    - Via: http://www.heerlenvertelt.nl/2010/03/de-wraak-van-de-lange-jan/

    BeantwoordenVerwijderen